Covid-19: welke regels respecteren in de HoReCa?

Covid-19: welke regels respecteren in de HoReCa?

1819.brussels

Een een nieuwe lockdown vermijden zal afhangen van de strikte naleving van een reeks gezondheidsverplichtingen. De FOD Economie heeft daarom alle nuttige info voor de horeca-sector verzameld op één enkele webpagina.

Gids voor een veilige heropstart van de horeca

Het toepassingsveld van het document “ Gids voor een veilige heropstart van de horeca omvat alle gelegenheden waar tegen betaling dranken worden besteld, maaltijden worden opgediend of kamergebonden en terreingebonden logies worden verschaft en die daartoe over de nodige toelatingen of erkenningen beschikken (federaal, regionaal).

De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen restaurateurs/café-uitbaters, hun personeel en hun klanten. De gids is beschikbaar in het Frans, Nederlands, Duits en Engels. 

Worden ondermeer in de gids besproken:

  • algemene regels voor de toegang tot cafés en restaurants,
  • organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • hygiënemaatregelen,
  • manieren om fysiek contact te beperken,
  • klanteninformatie,
  • organisatie van de dienst,
  • richtlijnen die klanten moeten respecteren,
  •  …

Bekijk ook de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan", die in samenwerking met de Groep van Tien is opgesteld en beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Formulier om contactgegevens te registreren

Sinds 25 juli, moet elke horeca-uitbater bij de aankomst per tafel de contactgegevens (telefoonnummer of e-mailadres) van één klant registreren. Op de site van de FOD Economie vind je een voorbeeldformulier, dat werd opgesteld in samenwerking met de horecafederaties. Er is een apart formulier voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië. 

Download het Brusselse voorbeeldregistratieformulier (PDF, 333.28 KB) (in het Engels (PDF, 161.77 KB))

andere nuttige info om klanten te informeren

De restaurateurs/café-uitbaters moeten hun klanten informeren over de basisregels die ze in hun zaak in acht moeten nemen, minstens met een duidelijk zichtbare affichering.

De restaurateurs/café-uitbaters vinden hieronder een algemene affiche die ze daarvoor kunnen gebruiken.

Daarnaast heeft de FOD Economie een communicatiekit ontwikkeld met specifieke affiches (voor de markten, de contactberoepen …) en een serie andere dragers waarmee de restaurateurs et de café-uitbaters hun klanten binnen en/of buiten hun zaak en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, kunnen informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de zaak te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers …).

De communicatiekit is beschikbaar in het Frans, Nederlands, Duits en Engels.

Bron: FOD Economie

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.