Wat zijn de beste wervingskanalen voor nieuw talent?

Laatst gewijzigd:

maandag 28 oktober 2019

Goede werknemers kunnen je onderneming naar een hoger niveau tillen, maar waar vind je die? Geen nood: nooit eerder waren er zo veel kanalen om geschikt talent te vinden.

1. Je eigen omgeving

Maak de vacature eerst bekend bij vrienden, kennissen, collega-ondernemers, leveranciers en klanten. Denk aan e-mail, sociale media of mond-tot-mondreclame. Heb je al personeel, betrek ook hen bij het wervingsproces. Je eigen omgeving weet vaak goed waar je naar op zoek bent en een persoonlijke connectie is altijd een pluspunt.

2. Jobsites

Gebruik het internet, aan keuze tussen jobsites ontbreekt het niet. Steeds meer mensen surfen op het internet om een geschikte job te vinden. Heb je een eigen website? Publiceer ook daar je nieuwe vacature.

3. Advertenties in lokale kranten of vakbladen

Adverteren in een plaatselijke krant of vakblad heeft een groot bereik. Let wel: de kosten lopen al snel hoog op. Bovendien is een eenvoudige, duidelijke en originele advertentie schrijven moeilijker dan je denkt. Schakel dus tijdig hulp in.

4. Actiris

Select Actiris, de rekruteringsdienst voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gaat samen met jou op zoek naar de geschikte kandidaat. Gespecialiseerde consulenten kennen jouw sector door en door, en bieden gratis ondersteuning: van het opstellen van een functieprofiel over de redactie, verspreiding en opvolging van je werkaanbieding tot de preselectie.

5. Jobbeurzen

Deelnemen aan regionale of nationale jobbeurzen is een goede manier om meteen kandidaten aan de tand te voelen.

6. Selectiebureaus

Selectiebureaus zijn doorgaans gespecialiseerd in één of meerdere beroepssectoren, kennen de marktsituatie en kunnen je bovendien professioneel begeleiden. Zeker wanneer je op zoek bent naar een heel specifiek profiel, is deze optie een aanrader. Deze service is echter betalend, dus bepaal vooraf duidelijk wat wel en niet tot je overeenkomst met het selectiebureau behoort.

Surf naar de website van Federgon voor een overzicht van alle aangesloten selectiebureaus.

7. Uitzendkantoren

Als je iemand aanneemt via een uitzendkantoor, ben jij officieel niet zijn of haar werkgever. Die taak is voorbehouden aan het uitzendkantoor. Het voordeel? Zij nemen zowat alle risico's en administratieve formaliteiten op zich. Ben je na verloop van tijd tevreden over de prestaties van je uitzendkracht, dan kan je hem of haar nog altijd vast aannemen.

Surf naar de website van Federgon voor een overzicht van alle aangesloten uitzendkantoren.

8. Stageplaatsen

Neem contact op met een school die studierichtingen in jouw vakgebied aanbiedt. Door je onderneming op te geven als stageplaats, kijk je 2 stappen vooruit. Je krijgt immers een uitgelezen kans om de kwaliteiten van je stagiair op de werkvloer te testen. Zo zie je meteen wie een goede kandidaat is voor toekomstige vacatures, terwijl een opleiding dan niet meer nodig is. Je kan ook aan de VDAB melden dat je een stageplaats wil aanbieden. Zo kunnen zij goede kandidaten opzoeken tussen de personen die een opleiding volgen. Ook Actiris biedt die dienst aan.

Conclusie

Afhankelijk van het functieprofiel van de werknemer(s) die je zoekt, zijn sommige wervingskanalen meer geschikt dan andere. Wees creatief en plan genoeg tijd in, dan vind je vast en zeker de ideale medewerker om de groei van jouw onderneming te ondersteunen.

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.