3 onmiskenbare voordelen van starten in een activiteitencoöperatie

Laatst gewijzigd:

donderdag 19 december 2019

Een activiteitencoöperatie helpt werkzoekenden die een eigen zaak willen starten op weg. 18 maanden lang kan je onder de vleugels van de coöperatie je ondernemingsidee uittesten. En dat heeft heel wat voordelen.

Een activiteitencoöperatie is een vzw die je kan vergelijken met een testlabo. Werkzoekenden kunnen er hun ondernemingsconcept voorstellen aan professionele coaches. Zijn zij overtuigd? Dan krijg je in een eerste fase de nodige tools om de opstart van de onderneming voor te bereiden: van het opstellen van een business plan tot de zoektocht naar klanten.

In het tweede stadium kan je produceren, verkopen en factureren zoals een echte zelfstandige, maar onder de bescherming van de activiteitencoöperatie. Na 18 maanden beslis je of je je zaak al dan niet verderzet.

Verschillende opties in Brussel

Brussel telt meerdere activiteitencoöperaties :

  • JobYourself, dat projectdragers begeleidt tijdens de volledige opstartfase. 

  • JobYourself Baticrea voor projectdragers in de bouwsector, de ambachtelijke sector en de groene beroepen.

  • Backstage Brussels (enkel franstalige begeleiding). Deze wordt ondersteund door de vzw Iles Asbl en richt zich in het bijzonder tot starters met een creatief of cultureel project (mode&design, muziek,…)

  • Rcoop is een coöperatie van ondernemers en richt zich personen die een schoonheids- of verzorgingsactiviteit willen opstarten (kapper, estheticienne, verzorging en persoonsgebonden diensten).

  • Brucoop (franstalig), beheerd door DiES, streeft ernaar coöperaties op te richten van zelfstandigen die solidair en vennoten zijn.

Nog niet overtuigd? De voordelen op een rij

1. Professionele begeleiding op maat

Je krijgt individuele coaching door experten die je met raad en raad bijstaan. Daarnaast zijn er regelmatig workshops met andere ondernemers, waardoor je ervaringen kan uitwisselen en op die manier bijleert. Elke (pre)starter krijgt ook een persoonlijke begeleider. Die neemt tevens de rol van boekhouder op zich: hij analyseert je inkomsten en uitgaven en vertelt waar je eventueel moet bijsturen.

2. Geen eindeloze papierwinkel

De coöperatie neemt een groot deel van de administratie op zich. Zo heb je bijvoorbeeld nog geen ondernemingsnummer nodig, en ben je vrijgesteld van sociale bijdragen. Wel moet je een werkingsbijdrage betalen. Die som wordt berekend op je brutomarge (de omzet min de variabele kosten) en weerspiegelt de vaste kosten – zoals de sociale bijdragen – die je zal hebben eenmaal je voor eigen rekening onderneemt.

3. Een veilige opstart

Tijdens de opstartfase hou je je uitkering. Beslis je na 18 maanden om je zaak stop te zetten? Dan verandert er niks aan je recht op een leefloon.

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.