Onderscheid tussen marketingonderzoek en marktonderzoek

Laatst gewijzigd:

vrijdag 13 november 2020

De meeste mensen maken het onderscheid niet tussen marktonderzoek en marketingonderzoek. Maar beide begrippen verschillen technisch gezien wel degelijk van elkaar.

Marktonderzoek

Via marktonderzoek probeert men te ontdekken wat consumenten willen kopen. 

Marktonderzoek focust zich exclusief op het verzamelen van informatie over een specifieke markt:  wat is de omvang ervan, wat zijn de trends, welke behoeften en motivaties hebben de doelgroepen. Bedoeling is vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. 

Voorbeelden van marktonderzoek zijn: het aantal potentiële klanten, de gemiddelde besteding per gezin aan een bepaald product, het gemiddelde gebruik per gezin enzovoort.

De informatie van het marktonderzoek zal nadien uitgangspunt worden gebruikt voor de ontwikkeling van het marketing- of communicatiebeleid.

Marketingonderzoek

Marketingonderzoek is een veel breder concept en wordt vooral uitgevoerd om na te gaan wat de beste manier is om een product/dienst te promoten. 

Het onderzoekt dus eerder het beïnvloedende effect van marketinginstrumenten op het gedrag van klanten. Een marketingonderzoek wordt dan ook vaak gekoppeld aan de marketingmix. Bedoeling is het marketingproces van het bedrijf zo effectief mogelijk te maken.

Voorbeelden van marketingonderzoek zijn: prijsonderzoek, distributieonderzoek, productonderzoek en communicatieonderzoek... 

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.