Soort steun:

Gemengd

Doelpubliek:

Handelaars

Status:

Gesloten

Eindigt op:

Waarover gaat het?

Wil je een financieel steuntje in de rug en advies voor het opstarten van je handelszaak of restaurant/café/bar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? OpenSoon kan je ondersteunen met financiering en coaching!

OpenSoon biedt coaching en financiële steun tot 20.000 euro voor de opening van jouw bedrijf (detailhandel, voedingszaak, restaurant, café, bar). 

Noteer : 
De projectoproep voorziet 3 mogelijke juryrondes. Je moet je aanvraag dus indienen

  • Jury 1: vóór 08 juni om 12.00 uur
  • Jury 2: vóór 03 juli om 12:00 uur
  • Jury 3: vóór 25 augustus om 12 uur.

Opende jij je zaak tussen tussen 1 augustus en 31 december 2022? Dan moet je een dossier indienen bij de eerste jury, dus vóór 08 juni 2023 om 12:00 uur.

Wie komt in aanmerking?

Om van OpenSoon te kunnen genieten, zijn onderstaande zaken verplicht: 

  • je gaat binnenkort een detailhandel of ReCa openen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of je bent ten laatste open gegaan op 1 augustus 2022. 
  • een business plan (met inbegrip van een financieel plan)
  • een ondernemingsnummer dat geldig is vanaf de goedkeuring van uw aanvraag door de jury 
  • een duidelijk geïdentificeerde handelszone waar je gaat openen
  • beschikken over een origineel en nieuw project, dat een duurzame aanpak vooropstaat en financieel haalbaar is.

Belangrijk om te weten:

  • Opende je je zaak tussen 1 augustus en 31 december 2022? Dan moet je een dossier indienen bij de eerste jury, dus vóór 08 juni 2023 om 12.00 uur.
  • Vormt duurzaamheid de rode lijn in jouw project?  Dan kan je genieten van een subsidie tot 15.000 euro (meer informatie op de website van BEE).
  • Ligt je project in een ZSH (Zone voor Stedelijke Herwaardering) ? Ook dan kan je een verhoogde subsidie krijgen (tot maximaal 20.000 euro).
    Hoe weet je of het adres van jouw bedrijf in die zone ligt ? Meer info in deze video (ondertitels activeren voor NL versie)

Wat zijn de selectiecriteria voor de projecten?

Het gaat om een wedstrijd. De selectie zal gebeuren op basis van de projecten die het best beantwoorden aan de selectiecriteria. En dit tot het beschikbare budget is uitgeput. De projecten zullen volgens drie criteria worden beoordeeld:

  • Handelsconcept (kwaliteit, originaliteit, haalbaarheid en commerciële strategie)
  • Locatie
  • Financiële leefbaarheid van het project

Deze criteria zullen door een multidisciplinair adviescomité worden onderzocht en beoordeeld. 

Zijn er onverenigbaarheden?

Er bestaan enkele uitsluitingsregels voor de projecten die in aanmerking komen (2e locatie, openingstijden en bereikbaarheid van de winkel, enz.) Lees zorgvuldig het reglement.

Wat ontvangt u?

  • Verplichte begeleiding in 2 fasen door het team van OpenSoon :
    • een coachingsfase om het beste uit jouw project te halen en het commercieel te positioneren.
    • een adviesfase om de meest geschikte locatie voor de geplande activiteit te bepalen en te valideren.
  • Maximaal € 15.000 + € 5.000 aan financiële steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dankzij de nieuwe verhoging “Durf de Wijk aan” voor projecten in de “Zone voor Stedelijke Herwaardering” (meer info in deze video - ondertitels activeren voor NL versie).

Nieuw in 2023: 

  • Een verhoogde subsidie van €5.000 als jouw bedrijf is gevestigd in een ZSH. Hoe weet je of het adres van jouw bedrijf in deze zone ligt?  Meer info in deze video (ondertitels activeren voor NL versie).
  • Het label “Good Food” is verplicht voor restaurants en cafés (binnen 24 maanden; het verkrijgen van het label vormt een voorwaarde voor de vereffening van het saldo van de subsidie).

Welke data onthouden?

Belangrijke data :

  • 18/04 - Start van de OpenSoon 2023 projectoproep
  • 04/05 - Informatiesessie
  • 08/06 - Indienen van kandidaturen voor de eerste jury
  • 05/06 - Informatiesessie
  • 03/07 - Indiening van kandidaturen voor de tweede jury
  • 05/07 - Informatievergadering
  • 25/08 - Indiening van kandidaturen voor de derde jury

NB: De dienst is gesloten van 1 tot 15 augustus. Zorg er dus voor dat je 10 kalenderdagen op voorhand een afspraak maakt.

De resultaten van elke jury worden binnen 4 tot 6 weken na de indiening van de dossiers meegedeeld.

Hoe deelnemen?

1. Indienen kandidatuur

  1. Lees het reglement van de projectoproep zorgvuldig
  2. Maak vervolgens moet een afspraak maken met een hub.brussels coach via opensoon@hub.brussels
    Opgelet: de dienst is gesloten van 1 tot 15 augustus. Zorg voor een afspraak minstens 10 kalenderdagen op voorhand.
  3. Maak kennis met het OpenSoon team, verfijn je project en valideer jouw locatie
  4. Dien je aanvraag in (op de voor elke jury aangegeven indieningsdata), die het volgende omvat :
    1. Het inschrijvingsformulier
    2. De bijlage "duurzame criteria" in Excel formaat (geen PDF) om het niveau van de subsidie te bepalen (5.000 euro; 10.000 euro of 15.000 euro).
    3. Een kopie van het huurcontract met gedetailleerde informatie over de commerciële ruimte en de maandelijkse huurprijs (exclusief kosten). Zo niet verstrek je informatie over de precieze locatie die voor de activiteit wordt overwogen en de gevraagde maandelijkse basishuur (exclusief kosten) 
    4. Een financieel plan (gebruik van het model 1819 is verplicht)
    5. Een moodboard bestaande uit ten minste 8 foto's (4 foto's om het product te beschrijven en 4 om de sfeer te beschrijven) om de stijl en het thema van het voorgestelde project te bepalen
    6. Een plan en/of schets van de inrichting van het pand
    7. Een ondernemingsplan: dit document beschrijft het project en de technische, commerciële en financiële haalbaarheid ervan (een model wordt verstrekt door 1819). Als je het ondernemingsplan in een ander formaat opstelt, moeten de gegevens van jouw plan overeenstemmen met die van het model van 1819.
    8. Een voorbeeld van een menu of een catalogus van producten/diensten in functie van je activiteit.

Al deze documenten zijn beschikbaar op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid. Ze moeten worden verzonden naar opensoon@hub.brussels.

2. Subsidieaanvraag

Als jouw aanvraag succesvol is, kan je vervolgens een subsidieaanvraag indienen die het volgende omvat

  • Het aanvraagformulier
  • Het subsidieaanvraagformulier, ingevuld en ondertekend door een persoon die wettelijk bevoegd is de onderneming te verbinden
  • Een kopie van de statuten van de onderneming
  • Een lijst van overheidssteun die de onderneming (eventueel) reeds heeft ontvangen.

Alle nodige documenten vind je op de website van Brussel Economie & Werkgelegenheid via de volgende link: BEE website.

Deze documenten moeten in elektronische vorm worden bezorgd via projecteconomie@gob.brussel.

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.