Boost je business met Growth Hacking, het geheime wapen van de succesbedrijven van Silicon Valley

Boost je business met Growth Hacking, het geheime wapen van de succesbedrijven van Silicon Valley

Aan nieuwe marketingtechnieken geen gebrek, maar één daarvan wordt unaniem toegejuicht in de gesloten kring van de startups van Silicon Valley: "Growth Hacking". Dat was een revolutionaire techniek voor bekende ondernemingen, en kan dat misschien ook voor jou zijn.

Wat is Growth Hacking?

Bij deze techniek gebruik je een aantal hefbomen voor snelle groei die gebaseerd zijn op innovatieve, creatieve en originele methoden. Die volgen de normen van de traditionele marketing niet en kosten ook minder. Growth hacking is een techniek die van jou een internetpiraat zal maken, de Jack Sparrow van de marketing-;).

Word een Growth Hacker in 5 stappen:

1. werven.

Hierbij gaat het om het aantrekken van prospects op je website of op de sociale netwerken. Een gelegenheid aangrijpen om bekendheid te verwerven, dat is Growth Hacking

Een bekend voorbeeld daarvan is dat van Airbnb dat in 2007 plots bekend is geraakt dankzij ... de kiescampagne van Obama en Mc Cain. De oprichters van Airbnb hebben namelijk blikken met ontbijtgranen ontworpen waarop de 2 kandidaten werden afgebeeld, om die vervolgens te verkopen op electorale evenementen.  Op die manier hebben ze bekendheid verworven en hun eerste fondsen verzameld.

2.  activeren.

Dat is het ogenblik om iedereen ervan te overtuigen dat jouw product of dienst de best mogelijke is voor uw doelgroep.  De klant moet het gevoel hebben dat je product of dienst als het ware voor hem of haar werd bedacht.

Een goed voorbeeld daarvan is Spotify dat er in zijn aanvankelijke zoektocht naar meer internetverkeer in geslaagd is om het systeem van Facebook in zijn voordeel te hacken. Spotify integreerde namelijk een functie die automatisch de muziek, die door zijn gebruikers beluisterd wordt, deelt op hun Newsfeed van Facebook. Dankzij dat systematisch delen kon Spotify een emulatie-effect creëren, bekend onder de naam "social proof", waarbij de vrienden van zijn gebruikers ook uitgenodigd worden om zijn dienst te testen.

3. klanten binden.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je klanten terugkeren naar je website? E-mailingcampagnes, nieuwsbrieven, communities… Het gaat erom dat je de band met je gebruikers moet behouden met inhoud dat hen interesseert.

Pinterest heeft bijvoorbeeld deskundig personeel aangeworven voor de creatie van aantrekkelijke inhoud. Vervolgens hebben ze ervoor gezorgd dat de account van de nieuwkomers automatisch een groep van die deskundige personen volgt. Op die manier wordt de gebruiker meteen in contact gebracht met kwaliteitsvolle inhoud die ervoor zorgt dat hij op het platform wil blijven.

 4. aanbevelingen bekomen.

Klanten hebben is één ding, maar je moet er ook voor zorgen dat ze jouw producten aanbevelen

Dat heeft Hotmail goed begrepen tijdens zijn zoektocht naar groei. Door de toevoeging van het zinnetje "PS: I love you. Get your free e-mail at Hotmail. "(PS : Ik hou van je. Maak je gratis e-mailadres aan op Hotmail) aan het einde van elke e-mail die verstuurd werd door de gebruikers van zijn dienst, zijn ze erin geslaagd om hun aantal gebruikers in enkele weken te verdubbelen. Het vriendelijke karakter van dit bericht heeft ervoor gezorgd dat de meeste gebruikers het lieten staan… waardoor Hotmail opeens een enorme visibiliteit kreeg dankzij zijn klanten en zonder zelfs één euro uit te geven. Dat is Growth Hacking.

5. inkomsten genereren.

Hoe kan je de kern van de zaak aanpakken: je laten betalen voor je product of dienst.

Allemaal goed en wel zal je zeggen… "Maar hoe kan ik mijn conversies (=aankopen) concreet verhogen? Ik ben Airbnb niet! "

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Al wat je nodig hebt is wat lef… en de toepassing van enkele concrete en gebruiksvriendelijke technieken om je activiteit een enorme boost te geven zonder veel geld te investeren.

De beste technieken van Growth Hacking om je conversies te verhogen en je business te boosten

1. Sociale netwerken zoeken die je concurrenten niet gebruiken

Als je in jouw sector veel concurrenten hebt, is het misschien moeilijk om op Twitter of Facebook te domineren. Dan moet je op zoek gaan naar kleinere sociale netwerken of nichenetwerken die goede klanten kunnen aanbrengen.

2. Een partner zoeken om de doelgroepen te delen

Partnerschappen zijn de miskende helden in het universum van Growth Hacking. Een ondernemer met een doelgroep van meer dan 40 000 personen, en een andere in een aanverwant domein met een doelgroep van 50 000 personen kunnen samenwerken om 90 000 personen te bereiken. Dergelijke partnerschappen worden doorgaans niet gesloten met rechtstreekse concurrenten.  Je concentreert je beter op het zoeken naar een complementaire onderneming.

Dat is het principe van de marketing met micro-influencers: de merken associëren zich met influencers die hun community nog aan het opbouwen zijn in plaats van met diegenen die reeds meer dan een miljoen volgers hebben. Die "tussenliggende" influencers hebben er alle belang bij om bekendheid te verwerven, en zijn dus bereid om het spel mee te spelen door productgamma's te testen en door deel te nemen aan events, zonder daarvoor noodzakelijkerwijs een vergoeding te vragen.

3. Wees vrijgevig

Cadeaus zijn een doeltreffend middel om op een snelle manier interesse te wekken voor een merk. Een geschenk aanbieden op de sociale netwerken, een beloning geven aan de gebruikers die dat geschenk met hun vrienden delen of een kleine bonus aanbieden bij elk aangekocht product: dat zijn allemaal promotietechnieken om bekendheid te verwerven.

Voor sommige producten of diensten is het freemium model een interessante optie. Daarbij wordt een deel van de functies van het product gratis aangeboden zodat de klant de doeltreffendheid daarvan kan testen.  Een tevreden klant kan dan beslissen om te betalen voor het volledige product.

Dat is de manier waarop Spotify werkt. Met de gratis versie kan men gratis maar willekeurig naar muziek luisteren. Enkel de betalende versie biedt de mogelijkheid om muziek te kiezen. De consument heeft bijgevolg de mogelijkheid om te testen hoe gebruiksvriendelijk Spotify is… maar vindt het tegelijkertijd ook frustrerend dat hij niet kan luisteren naar het lied van zijn keuze. Op die manier wordt de overgang naar Premium vergemakkelijkt.

Een gulden regel: klanten binden is gemakkelijker dan klanten werven!


Lees ookHoe een realistisch verdienmodel kiezen voor mijn onderneming ?


4. A/B testing

A/B testing is een essentieel element van elke Growth Hacking strategie. Bij die techniek worden twee versies van een advertentie, een webpagina of een communicatiedrager gelanceerd om te meten welke daarvan het best werkt. Daarbij is het belangrijk om één ding tegelijk te testen, om de meest doeltreffende optie te kunnen bepalen. We geven meestal de raad om alles te testen, en te beginnen met de meer strategische elementen voor de conversie op je website:

  • Landing page
  • Home Page
  • Blogartikel
  • Productpagina
  • Contactpagina

Het principe bestaat erin om zich op één element tegelijk te concentreren – de kleur van een knop, de tekst van een slogan, de prijs van een product,… - om de resultaten niet te vervalsen: als men namelijk meer dan één variabele wijzigt, is het moeilijk om na te gaan welke daarvan een impact heeft op het resultaat.

Alles kan via A/B testing worden nagegaan. Op die manier heeft een bekende universiteit in België kunnen nagaan waarom één van haar betalende opleidingen slechts weinig kandidaten telde. De universiteit wou weten of de prijs een probleem was, en had op haar website een goedkope versie gelanceerd en een versie tegen het dubbele van de prijs. De prijzen werden op een willekeurige wijze aangeboden aan de bezoekers van de website. Er waren veel inschrijvingen ... voor de versie met de hoogste prijs. De kandidaten meenden blijkbaar dat de opleiding te goedkoop was om goed te zijn.

5. Geef aan je doelgroep informatie die hen interesseert

Door aan je lijst van abonnees een aantal specifieke vragen met één of meerdere antwoorden voor te leggen creëer je een band met je doelgroep, en effen je de baan voor een duurzame groei. Een open communicatie biedt je de mogelijkheid om informatie van onschatbare waarde over je klanten te verzamelen. Aan de hand van die gegevens kan je vervolgens je nieuwsbrieven personaliseren op basis van de interesses van elke abonnee, en naar hem de inhoud versturen die hem interesseert. Dat zal hem zin geven om de band met je merk te behouden.

6. Netwerken

Het is belangrijk om de klant te ontmoeten waar hij is.  Net zoals het belangrijk is om op de hoogte te blijven van de nieuwigheden en de tendensen in je sector.  Niets zo belangrijk als deelnemen aan evenementen waar je potentiële klanten aanwezig zijn, of die verbonden zijn met je activiteitensector. Daar kan je mensen face-to-face ontmoeten en kan je hen niet enkel vragen stellen over hun wensen maar ook over jouw eventuele concurrenten.

Dat is wat de ontwerpers van Owlet hebben gedaan:  zij ontwierpen een sok voor baby's die het hartritme meet tijdens de slaap om wiegedood te voorkomen. De oprichters van Owlet bezochten veel kinderwinkels om daar toekomstige en jonge moeders te ontmoeten en hun noden te kennen met betrekking tot dat probleem. Op die manier hebben ze tevens veel voorverkoop opgetekend…

Als je op de hoogte wil blijven van de evenementen rond het Brusselse bedrijfsleven, raadpleeg dan de rubriek Events op deze site of schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.


Lees ook : Je netwerk activeren: een overzicht!


7. Een uitdaging lanceren

Een uitdaging lanceren is een uitstekend middel om een positieve relatie met je doelgroep op te bouwen en om je geloofwaardigheid te vergroten. Die uitdaging kan gekoppeld zijn aan actie voor persoonlijke groei, aan een goed doel of aan een ander initiatief dat waardevol is voor de doelgroep.

Een voorbeeld daarvan is Burger King, dat zijn Zweedse klanten heeft uitgedaagd om zijn "valse steak" te identificeren. Voor de lancering van zijn nieuwe veggieburger heeft Burger King namelijk beslist om aan zijn klanten willekeurig een vegetarische burger of een normale burger te serveren. Het was aan de klant om het verschil te merken… Deze actie heeft aan Burger King de kans geboden om zijn nieuwe burger snel en goed kenbaar te maken bij de vegetariërs.

Growth Hacking is dus helemaal niet ingewikkeld… Al wat je nodig hebt, is wat creativiteit, een gezonde dosis lef, enige flexibiliteit… en de moed om de stap te zetten.  Klaar?

Blijf up-to-date

Het ondernemerslandschap staat niet stil. Wil je niets missen? Sluit je aan bij 25.000 abonnees en ontvang elke twee weken gratis leerrijke inhoudsartikels, concrete tips, boeiende ondernemersportretten, actuele nieuwtjes en een overzicht van nuttige workshops en netwerkactiviteiten in Brussel in je mailbox.